Micimackó és Buaniék egy napja. A napirend, mint a biztonság egyik alappillére autizmussal élő gyerekeknél

Nemcsak az autizmus spekrumzavarban érintett gyerekek esetében lehet segítség a vizuális támasz a napi rutintevékenységek végzésében, de náluk különösen fontos. Gyakran az autista gyerekek számára a teljes nap enélkül a segédeszköz nélkül kaotikusnak és kiszámíthatatlannak tűnhet.

A napirend segít megérteni és feldolgozni az eseményeket. Az autizmus spektrumzavarban érintett gyermekek sokszor nehezen viselik a változásokat és a bizonytalanságot, ezért a rendszeresség és az előrejelezhetőség biztonságérzetet nyújt nekik. Egy jól strukturált napirend vizuális támogatásokkal, például képekkel, ikonokkal, színekkel és számozással segít a gyermekeknek megérteni, hogy mi mikor fog történni, milyen sorrendben fog történni a tevékenységek közötti váltás. Ez különösen fontos, ha nehézséget okoz számukra a beszélt nyelv megértése.

Mindezek mellett szükségesnek tartom azt is kiemelni, hogy a bizonytalanságból fakadó szorongás sokszor vezethet viselkedési nehézségekhez. Egy stabil napirend minimalizálja a meglepetéseket, ezáltal csökkenti a nehezen kezelhető helyzeteket.

Miért is fontos a napirend?

  • Segít az alkalmazkodásban.
  • Előre láthatóvá teszi a történéseket.
  • Csökkenti a szorongást és a stresszt.
  • Segít a történések megértésében, felfogásában.
  • Segít a verbális kommunikáció megértésében.
  • Az időérzék fejlesztését is támogatja: megtanulhatják, hogy hogyan kapcsolódnak egymáshoz időben az események és hogy egy tevékenység mikor ér véget, illetve mikor kezdődik
  • Támogatja az önállóságot, hiszen előbb-utóbb megértik és megszokják a napi teendők sorrendjét, például az öltözködést, étkezést vagy a játékidőt.
  • Másodlagos nyeresége lehet a viselkedésproblémák csökkentése. A bizonytalanságból fakadó szorongás sokszor vezethet viselkedési nehézségekhez. Egy stabil napirend minimalizálja a meglepetéseket, ezáltal csökkenti a frusztrációt.
  • Iránymutatásként és bizonyos értelemben lehetőségként is szolgálhat a szülők, pedagógusok számára, hogy a gyermek szükségletei szerint alakítsák a napi rutint.

Hogyan érdemes kialakítani?

  • Egyszerűség: Kezdetben rövid időintervallumokra és főbb tevékenységekre koncentráljunk.
  • Vizuális támogatás: Képekkel, szimbólumokkal, számozással vagy színekkel tegyük érthetővé. Legyen világos, könnyen érthető, egyszerű a struktúra.
  • Rugalmasság: Bár a rendszeresség fontos, adjunk lehetőséget arra, hogy apró eltérések vagy spontán események is beilleszthetők legyenek. Az a tapasztalatom Marci esetében például, hogy egyre rugalmasabb a változások tekintetében. Ha előre kommunikálva van neki, akkor az nyugodtsággal tölti el és ha úgy adódik, akkor képes elfogadni egy váratlanul közbejött fordulatot is, a megfelelő támogatással.
  • Közös áttekintés: Minden reggel érdemes átnézni a napirendet a gyermekkel, így jobban megérti, mi vár rá.

Az autizmusban érintett gyerekek és gyakran a felnőttek életében is a napirend egy kapaszkodó, amely lehetővé teszi számukra, hogy biztonságban érezzék magukat, és harmonikusabban működjenek a hétköznapokban.

És, hogy közelebb érezd magadhoz a napirend fogalmát, valamint átérezd, hogy mit is jelent egy autizmussal élő kisgyereknek ez az eszköz, a következőkben két olyan kitalált napirendet mutatok be, amelyet a kis tanítványom kreált saját indíttatásból nemrégiben. Sok minden szembetűnik ebből a két napirendből, például az is, hogy neki mennyire fontosak az apró részletek, és egyes tevékenységeken belüli mozzanatok, a felépítés.

Hogy kontextusba tudd helyezni Buaniékat, itt a következő párbeszéd szösszenet: "-Buaniék gyerekek vagy felnőttek? -Ők lefele nőttek.” Buaniékat egy nagyon jó családként képzeld el, akik örök gyerekek, szeretnek játszani, mókázni és szeretnek szeretni. 😊

Micimackó és Buaniék napirendje – Marci (6 éves) tulajdonjoga

Micimackó egy napja:

  1. Ébredés
  2. Reggeli
  3. Fogmosás
  4. Leporolni magunkat
  5. Szabadjáték nyuszival
  6. Pakolás nyuszival
  7. Sétálás a kocsihoz Micimackó nyuszival
  8. Beszállás a kocsiba
  9. Elindulás
  10. Indulás Záponyba
  11. Parkolóhely keresése
  12. Parkolóhely megtalálása
  13. Kiszállás
  14. Belépés a záponyi kapun
  15. Felmenés a lépcsőn
  16. Megérkezés
  17. Fel az emeletre
  18. Beszélgetés Micimackó az emberekkel
  19. Ebéd
  20. Szabadjáték nyuszival Záponyban
  21. Pakolás Nyuszival Záponyban
  22. Elköszönés az emberektől
  23. Indulás haza nyuszival
  24. Kilépni a záponyi kapun
  25. Haza érkezés Divbe
  26. Belépés az ajtón nyuszival
  27. Vacsora
  28. Fogmosás
  29. Fürdés
  30. Egy kicsi játék nyuszival
  31. Pakolás nyuszival
  32. Bebújás az ágyba
  33. Alvás
  34. Vége.

Buaniék (fiktív család) egy napja:

  1. Pakolás
  2. Ruhák pakolása
  3. Öltözés
  4. Indulás Zsömbébe
  5. Utazás kocsival
  6. Autóban lenni
  7. Parkoló keresése
  8. Parkoló megtalálása
  9. Kiszállás a kocsiból
  10. Belépni az ajtón
  11. Felmenés a lépcsőn
  12. Fel az emeletre
  13. Sétálás a folyosón
  14. Köszönés az embereknek
  15. Zsömbében szabadjáték
  16. Zsömbeben pakolás
  17. Vacsora
  18. Tusolás
  19. Fogmosás
  20. Még egy kicsi játékidő
  21. Pakolás
  22. Alvás
  23. Vége.

 

Megtalálsz még :