Nemcsak az autizmus spekrumzavarban érintett gyerekek esetében lehet segítség a vizuális támasz a napi rutintevékenységek végzésében, de náluk különösen fontos. Gyakran az autista gyerekek számára a teljes nap enélkül a segédeszköz nélkül kaotikusnak és kiszámíthatatlannak tűnhet.
A napirend segít megérteni és feldolgozni az eseményeket. Az autizmus spektrumzavarban érintett gyermekek sokszor nehezen viselik a változásokat és a bizonytalanságot, ezért a rendszeresség és az előrejelezhetőség biztonságérzetet nyújt nekik. Egy jól strukturált napirend vizuális támogatásokkal, például képekkel, ikonokkal, színekkel és számozással segít a gyermekeknek megérteni, hogy mi mikor fog történni, milyen sorrendben fog történni a tevékenységek közötti váltás. Ez különösen fontos, ha nehézséget okoz számukra a beszélt nyelv megértése.
Mindezek mellett szükségesnek tartom azt is kiemelni, hogy a bizonytalanságból fakadó szorongás sokszor vezethet viselkedési nehézségekhez. Egy stabil napirend minimalizálja a meglepetéseket, ezáltal csökkenti a nehezen kezelhető helyzeteket.
Miért is fontos a napirend?
Hogyan érdemes kialakítani?
Az autizmusban érintett gyerekek és gyakran a felnőttek életében is a napirend egy kapaszkodó, amely lehetővé teszi számukra, hogy biztonságban érezzék magukat, és harmonikusabban működjenek a hétköznapokban.
És, hogy közelebb érezd magadhoz a napirend fogalmát, valamint átérezd, hogy mit is jelent egy autizmussal élő kisgyereknek ez az eszköz, a következőkben két olyan kitalált napirendet mutatok be, amelyet a kis tanítványom kreált saját indíttatásból nemrégiben. Sok minden szembetűnik ebből a két napirendből, például az is, hogy neki mennyire fontosak az apró részletek, és egyes tevékenységeken belüli mozzanatok, a felépítés.
Micimackó és Buaniék napirendje – Marci (6 éves) tulajdonjoga
Micimackó egy napja:
Buaniék (fiktív család) egy napja: