A szabadság és a felelősség kéz a kézben járnak

Szerző: Szekeres Renáta gyógypedagógus, BPS-es árnyékpedagógus

Az oktatásnak rugalmasnak és egyénre szabhatónak kell lennie ahhoz, hogy valódi értéket teremtsen. Az igazi tanulás az, amikor szenvedélyből tanulunk, és nem azért, hogy megfeleljünk egy külső elvárásnak.

Egy fiatal srác, akinek a folyamatos kudarcélményei ahhoz vezettek, hogy egy merész ötlettel álljon elő: létrehoz egy fiktív egyetemet, a South Harmon Institute of Technology-t. Felvéve című film humorral és szatírával fűszerezve közvetít egy fontos üzenetet: az oktatásnak rugalmasnak és egyénre szabhatónak kell lennie ahhoz, hogy valódi értéket teremtsen. A filmben Bartleby kísérlete, hogy egy alternatív oktatási formát hozzon létre, ahol nincs hagyományos tanterv vagy előírás. A diákok saját maguk alakíthatják ki tanulmányaik menetét, és olyan tárgyakat választanak, amelyek iránt szenvedélyesen érdeklődnek. Ez a modell első pillantásra káosznak tűnik, ám valójában a tanulók személyes fejlődésére és egyéni érdeklődésére fókuszál. Az alternatív egyetem diákjai nemcsak azt a lehetőséget kapják meg, hogy azt tanulják, ami érdekli őket, hanem vállalják a felelősséget is saját tanulásukért. A szabadság és a felelősség kéz a kézben járnak. Hasonló elvek érvényesülnek a Budapest Schoolban (röviden BPS-ben) is, ahol a köépiskolás diákok részt vesznek saját tanulásuk megtervezésében, és ezzel felelősséget is vállalnak azért, hogy mit tanulnak, hogyan haladnak előre, és milyen eredményeket érnek el. Ez a megközelítés azért különösen fontos, mert a valós életben is a felelősségvállalás és az önállóság elengedhetetlen készségek.

A BPS nemcsak a tananyag átadására koncentrál, hanem arra is, hogy a gyerekek megtanulják, hogyan vállalhatnak felelősséget saját döntéseikért, saját sikereikért és kudarcaikért. Emellett az egymásra való odafigyelést is gyakorolják, amit nemcsak az intézményen belül érvényesítenek, hanem kapcsolódnak másokhoz, gazdagítják a közösségeiket, ahol megfordulnak, és jó hatást gyakorolnak környezetükre. A BPS-ben a Growth Mindset a curriculum részét képezi. Az is említésre méltó, hogy Magyarországon elsőként került be hivatalosan a tananyagba az érzelmi intelligencia (EQ) fejlesztése. Az EQ fejlesztése segíti a gyerekeket abban, hogy felismerjék, megértsék, kifejezzék és szabályozzák saját érzelmeiket. Ezzel az innovatív lépéssel a BPS nemcsak a gyerekek egyéni fejlődését támogatja, hanem hozzájárul egy társadalmilag érzékenyebb és empatikusabb generáció neveléséhez.

A filmben Bartleby és társai számára az oktatás nem pusztán egy papír megszerzéséről szól, hanem sokkal inkább arról, hogy megtanuljanak egy csapatként működni, valamint hogy megismerjék valódi esszenciájukat, felfedezzék önmagukat, önreflexiót gyakoroljanak, és kiderítsék, mi is érdekli őket igazán

Ahogy a film szereplői végül megtalálják a helyüket és céljaikat ebben az alternatív oktatási környezetben, úgy a valós világban is szükség van arra, hogy az oktatás ne csupán egy egységesített rendszert jelentsen, hanem lehetőséget teremtsen az egyének egyedi igényeinek és érdeklődésének kielégítésére. Ebben a gondolatébresztő filmben Bartleby ráébred: az igazi tanulás az, amikor szenvedélyből tanulunk, és nem azért, hogy megfeleljünk egy külső elvárásnak. A filmben bemutatott South Harmon Institute of Technology és az olyan iskolák, mint a Budapest School, hasonló alapelveken nyugszanak. 

Több hasonlóságot is véltem felfedezni a filmbeli fiktív egyetem és a BPS szemlélete között. Mindkettő egy olyan oktatási modellt képvisel, amely a merev struktúrák helyett az egyéni képességek, tehetségek kibontakozását támogatja, és a tanulók kreativitását, érdeklődését helyezi előtérbe. 

Mindkét esetben a tanulók önálló gondolkodása és érdeklődése kerül előtérbe. A fiatal srác egy olyan közösséget hoz létre, ahol mindenki szabadon kifejezheti magát, és olyan dolgokat tanulhat, amelyek igazán érdeklik. A Budapest School is ezt az elvet követi, hiszen az iskola a gyerekek saját érdeklődése, céljai alapján alakítja a tanulási folyamatot, a multidiszciplinaritás elvét követve, holisztikusságra törekedve. A BPS-ben a gyerekek megtanulnak tanulni, és nemcsak hogy megtanulnak, de meg is szeretik a tanulást, mint olyant.

Mind a film, mind a Budapest School hangsúlyozza, hogy a tanulás személyes, egyéni úton kell, hogy történjen, azaz egyénre szabott oktatási elv mentén. A South Harmon Institute of Technology-ben a diákok maguk alakítják ki tantárgyaikat és azokat a területeket, amelyek iránt szenvedélyesen érdeklődnek. Nincs kényszer arra, hogy valaki olyasmivel foglalkozzon, ami nem érdekli. Hasonló megközelítés a BPS-ben is érvényesül, ahol a diákok személyes tanulási terveket készíthetnek, és a saját tempójukban, saját érdeklődésük mentén haladhatnak. A tanárok nem „készen” adják a tudást, hanem segítik a diákokat abban, hogy kérdéseket tegyenek fel, problémákat oldjanak meg, és felfedezzék saját útjukat. A tanárok egyben mentorok szerepét is betöltik, hetente egyéni időt szánnak külön-külön minden gyerekre, ún. „mentor time”-juk van. Követik egyéni fejlődésüket, és segítik bontogatni szárnyaikat, ugyanakkor rámutatnak a gyerekek erősségeire is, és növelik önbizalmukat.

A BPS arra is jó példa hogy, hogyan lehet kreatív problémamegoldó, kritikus gondolkodó a kisgyerek, diák. A diákok készségeket, gyakorlati tudást és önbizalmat szereznek, illetve megtapasztalhatják, hogy mely területeken tudnak szenvedélyesek lenni igazán. A szabadság és felelősség megélése, a kreatív gondolkodás, a személyes célok megtalálása, az érzelmi intelligencia fejlesztése és a kollektív tudatosság erősítése olyan értékek, amelyek mentén a boldog, kiegyensúlyozott gyerekekből kiteljesedett, sikeres felnőttek válhatnak. 

Akármelyik BPS óvodába vagy iskolába lépsz be, az az érzésed támad, mintha egy színes, élettel teli kertben találnád magad. Egy olyan kertben, ahol „szabadon növő virágok, növények” vannak, olyanok, amelyek otthon érzik magukat a kertben. Minden „növénynek” van elég tere kibontakozni, terjeszkedni, pompázni a saját szépségével, egyediségével és a körülötte lévő élővilágot is képes szebbé, jobbá tenni. 

Megtalálsz még :